SINCE I'VE BEEN LOVING YOU

Liefde, de een heeft het, de ander verlangt er naar en weer een ander stoot het af. Liefde kan prachtig mooi zijn maar tegelijk kan het een pijn met zich meebrengen die in geen woorden te beschrijven is. Iedereen kent liefde of heeft liefde gekend en liefde word vaak weergegeven als het mooiste fenomeen wat er is. Naar mijn mening kent liefde 2 kanten, beiden amper te beschrijven maar voor iedereen bekend, de een mooier dan het mooiste lied, de ander een emotionele marteling. Persoonlijk ben ik zowel met het mooie aspect als de emotionele marteling achteraf bekend. En ik denk dat bijna iedereen allebei deze kanten kent. 

In de muziek industrie is liefde dan ook inspiratiebron nummer een. Adele heeft haar prachtige albums opgedragen aan haar ‘arme’ ex-vriend en het gebroken hart wat hij bij haar heeft achtergelaten en bijna alle platen van Al Green maken je verliefd zonder daadwerkelijk verliefd te zijn. Maar het kan ook gaan over een kant van liefde die je je ergste vijand niet gunt. 

TEARS IN HEAVEN 

Eric Clapton’s ‘Tears in Heaven’ is opgedragen aan zijn zoontje die door een verschrikkelijk ongeluk op 4-jarige leeftijd te overlijden kwam. De sterkste liefde die er maar bestaat op deze aarde is de onvoorwaardelijke liefde van een ouder voor zijn of haar kind. Het ergste wat je als kind kan overkomen is het verliezen van een van je ouders, het ergste als ouder het is verliezen van je kind. ‘’Would you know my name, If I saw you in heaven’’. Dit nummer is een van de meest emotionele nummers ooit en nog altijd een van de meest gedraaide platen op begrafenissen. 

Liefde is een woord met misschien wel honderden betekenissen. Iedereen heeft een ander gevoel over liefde. Ik zelfs stoot het sinds mijn laatste gebroken hart van mij af. Liefde is voor mij een mooie herinneringen maar een ongrijpbaar verlangen. Aan de andere kant roept het voor mij voornamelijk boze en verdrietige gedachtes op, niet tegenover degene die ik toen lief had maar fouten die ik zelf heb gemaakt. 

Persoonlijk luister ik dan op momenten dat ik daaraan denk naar hard rock muziek om het van me af te schreeuwen, ga naar een donkere techno rave om mijn gedachtes op 0 te zetten en me over te geven aan de muziek in de donkere warme zaaltjes. Zoals ik in mijn eerste blog vertelde kan ik mijn sombere, boze, verdrietige maar ook blije en gelukkige gedachtes kwijt in muziek. 

WILD HORSES 

Het feit dat ik liefde van me afstoot betekend niet dat ik het niet mis. Iedereen heeft behoefte aan iemand om van te houden. Het probleem licht hem er dan ook in dat ik bang ben om van iemand te houden. Omdat het toch al persoonlijk word in deze blog, ik heb in het verleden genoeg mensen pijn gedaan mensen waar ik meer van hou dan wie dan ook in deze wereld. Ik heb dan ook meer angst om mensen van wie ik hou pijn te doen.

‘Wild Horses’ van The Rolling Stones in eerste instantie geschreven door Keith Richards maar later herschreven door Mick Jagger, gaat volgens geruchten over de Muse van Jagger; Marianne Faithfull. Deze had een flink drugs probleem waardoor ze in een coma belande. Toen ze wakker werd, zei ze tegen Jagger de woorden: Wild horses couldn’t drag me away

Het blijft een mysterie of dit daadwerkelijk zo is maar ondanks dat raakt dit nummer mij omdat het me terug laat denken aan de mensen die ik in het verleden pijn heb gedaan. Door haar vele drugsgebruik belande Faithfull in een coma en ik kan me de pijn die Jagger gevoeld moet hebben in die tijd amper voorstellen. Door haar gebruik heeft ze haar geliefde pijn gedaan, en wat mooi had kunnen zijn in 1 klap kapot gemaakt. 

Nou ben ik zelf niet in een coma geraakt door drugsgebruik, ik heb wel mensen pijn gedaan die het niet verdiend hebben onder wie mijn ouders, broers, vrienden die ik heb laten zitten en misschien wel het enige meisje van wie ik ooit echt gehouden heb. Degene over wie ik het heb weet het zelf en ik hoop dat ze het liedje ‘Wild Horses’ van The Rolling Stones willen luisteren. Ik vraag niet om vergeving, het enige wat ik hoop is dat jullie weten dat het me spijt. 

Iedereen heeft liefde nodig, en er zal voor iedereen een ‘ware’ zijn. Het probleem is dat je het ook bij die ware kan verpesten. Wees dankbaar voor mensen die van je houden en geloof me die zijn er genoeg voor iedereen, fouten maakt iedereen, vergeven kan niet iedereen. 

‘’All you gotta do is be a good man, one time to one woman’’